عملیات نیلینگ یا میخ کوبی یکی از روش هایی است که برای پایدار سازی گود و سازه های نگهبان در برابر رانش خاک، انجام می شود. در این عملیات بوسیله ی خود خاک های دیواره، از رانش خاک به داخل گود ممانعت می شود.

نیلینگ در طرح های متفاوت عمرانی خیلی رواج دارد . از میان این طرح ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ثابت سازی ترانشه ها در ایجاد راه آهن و بزرگراه ها
  • ثابت سازی شیب های زمین در مقابل رانش احتمالی
  • استحکام سازی کوله های کنار پل در زمین های ریزشی
  • مستحکم سازی گود برای ساختمان های مرتفع در مناطق شهری

روش نیلینگ و مزایت های مهاربندی گود به وسیله آن

در پروژه های مختلف اجرای گودهای عمیق ، بویژه در پروژه های درون شهری نیازمند شرایط خاصی می باشد. یکی از بارزترین مشکلاتی که در اجرای پروژه های شهری وجود دارد مبحث اشغال فضا و معترضان و ترافیکی است که بخاطر اجرای عملیات عمرانی در محل پروژه بوجود می آید. روش نیلینگ کمک می کند که فضای کمتری اشغال گردد و در نتیجه مشکلات ترافیک و به تبع آن مشکلات ناشی از معترضان به کمترین میزان ممکن می رسد. علاوه بر این مسئله در مهاربندی با استفاده از روش نیلینگ یا میخ کوبی امکان انجام عملیات حفاری و پایدار سازی به صورت همزمان وجود دارد و این مسئله می تواند پیشرفت پروژه را تسریع بخشد . بعلاوه در روش نیلینگ تقویت طرح در زمان اجرا امکان پذیر است و می توان اقدامات لازم جهت ارتقاء سطح پایداری بر طبق نظر مشاور را انجام داد .
محیط عملیاتی ای که بعد از پایدارسازی گود با استفاده از روش نیلینگ در اختیار پیمانکار گذاشته می شود ، بیشتر از سایر روش های پایدارسازی است که به بهبود عملکرد در فضای پروژه منتهی می شود و در نهایت به پیشرفت سریع پروژه منجر خواهد شد.روش نیلینگ و مزایت های مهاربندی گود به وسیله آن

در روش نیلینگ برای پایدار سازی گود چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرند؟

از آنجا که لازم است میخ کوبی در زیر سازه های مجاور ملک انجام شود ، باید نسبت به گرفتن مجوز از همسایگان پروژه اقدام شود. افزون بر این در زمان انجام عملیات نیلینگ آلودگی صوتی ایجاد می شود که باید به این مسئله نیز توجه شود و در همین راستا باید تجهیزات مناسب برای اپراتورها و افراد حاضر در محل پروژه فراهم شود.

نحوه ی اجرای عملیات نیلینگ یا میخ کوبی

عملیات نیلینگ به صورت یک فرآیند چند مرحله ای است که ما در اینجا شما را با مراحل آن آشنا می کنیم:

اولین مرحله – حفاری و خاکبرداری:

در اولین قدم ، تا یک عمق مناسبی که خاک به صورت پایدار برای مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت ثابت بماند، حفاری انجام می گیرد. بطور معمول میزان حفاری بین ۱ تا ۲ متر است که با توجه به نوع خاک و پایداری آن این مقدار می تواند دارای تفاوت هایی باشد. در ضمن بایستی عرض حفاری به گونه ای باشد که ماشین آلات عملیات نیلینگ قادر باشند در فضای مناسب واقع شوند و بسهولت و بدون مشکل عملیات میخ کوبی و مهاربندی را به انجام برسانند .حفاری و خاکبرداری

دومین مرحله – حفاری چاهک ها:

با استفاده از دستگاه های مخصوص حفاری چاهک هایی به شکل افقی یا مایل در دیواره ها ایجاد می شود .این چاهک ها بطور تقریبی دارای ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر قطر و ۵ الی ۱۰ متر طول می باشند . مقدار دقیق این ابعاد بر طبق مشخصات فیزیکی و مکانیکی خاک طراحی و تعیین می شود.

سومین مرحله – کارگذاشتن میلگرد و تزریق دوغاب:

دوغاب ها به منظور ایجاد پیوستگی ارتباط میان خاک و میلگرد اطراف میلگرد را پر می کند. علاوه بر آن این دوغاب با این هدف که از خوردگی میلگرد نیز ممانعت کند مورد استفاده قرار می گیرد . برای محافظت از میلگرد در موقعیت مرکزی چاهک و دوغابگیری کامل در اطراف آن ، در طول میلگرد قطعاتی بین میخ ها و دیواره داخلی سوراخ های چاهک واقع می شوند. دوغاب ریزی بر طبق فشار جاذبه و بع۱ی اوقات فشار خارجی دستگاه انجام می گیرد و میخ را کاملا در چاهک می پوشاند. یک شیلنگ دوغاب ریزی را به انتهای چال هدایت می کنند و با این کار فضای خالی باقی مانده از انتها تا ابتدای چال دوغاب ریزی می‌شوند. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد شیب چال‌های حفر به میزان ملایمی در پایین سطح افق واقع می شود. بنابراین دوغاب با نیروی وزنی که به آن وارد می شود به خوبی حفره‌ها را پر کرده و در فضاهای خالی قرار می گیرد. این روش، با عنوان روش دوغاب ریزی ثقلی شناخته می شود که جزء روش‌های رایج در میخ کوبی محسوب می‌شود. اصلی ترین نقش دوغاب این است که تنش را از زمین به میخ‌ها منتقل نماید .کارگذاشتن میلگرد و تزریق دوغاب
بعد از اینکه عملیات تزریق به پایان رسید ، سطح دیواره برای جلوگیری از فرسایش و همینطور حفظ پیوستگی بیشتر در عملکرد میخ ها، بوسیله ی یک لایه بتن پاشیده شده shotceret پوشانده می‌شود. این پوشش یک نوع اتصال سازه‌ای در سیستم ایجاد می نماید که در میخ کوبی ها دو نوع پوشش موجود است : ۱- پوشش موقت ۲- پوشش دائمی.

چهارمین مرحله – اجرای پوسته موقت :

وظیفه پوشش موقت این است که سطحی را فراهم کند تا اجزای سازه‌ای میخکوبی یا نیلینگ را به یکدیگر اتصال دهد . نوارهای زهکشی ژئوکمپوزیت بر روی نمای سطح خاکبرداری در بخشهای میانی در کنار محل هایی که میخ گذاری شده باجرا درمی آیند. نوارهای زهکشی لوله شده در پاشنه خاکبرداری اولیه برای نصب در مرحله بعد باقی می ماند. لازم است که نوارهای زهکشی تا انتهای دیواره ادامه پیدا کنند و آب را به پاشنه نهایی منتقل کنند و سرانجام آن را بوسیله پاشنه زهکشی به خارج از خاکریز انتقال دهند. بعلاوه بعد از بتن‌پاشی موقت به منظور اتصال کامل سر میخها به دیواره و همچنین ممانعت از بوجود آمدن برش پانچ در دیواره و در صورت احتیاج تنش‌دهی به میخ ها، یک صفحه فلزی به عنوان سر نیل بر روی دیواره واقع می شود و بوسیله ی یک مهره به آرماتور داخل گمانه اتصال داده می‌شود.

پنجمین گام – اجرای پوسته نهایی :

بعد از اینکه مراحل حفاری و میخ گذاری و اجرای پوسته های موقت تا ارتفاع کف مورد نظر انجام شد ، نوبت به اجرای پوسته نهایی و دائم می رسد. پوسته نهایی امکان دارد از بتن درجای مسلح (CIP= Cast In Place) ، شاتکریت مسلح و یا پانل های بتنی پیش ساخته تشکیل شود.

اجرای پوشش دائمی بعد از نصب میخ‌ها و شکل گیری پوشش موقت صورت می گیرد. این پوشش ضخامت زیادی ندارد و بطور معمول در حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ضخامت دارد.

معایب نیلینگ

  1. اجرای نیلینگ باید توسط متخصصن انجام شود و شرکت های زیادی در مناطق تهران وجود دارند که توانایی این کار را ندارند.
  2. وجود تاسیسات شهری در مناطق شیب دار یکی از معایب روش نیلینگ می باشد که طول نیل ها و محل ان را برهم می ریزد.
  3. جای که آب زاد باشد طراحی نیلینگ زیاد مناسب نیست چون خاک ماسب نیست و پایدار نیست در نتیجه میخ کوبی جواب نمی دهد.
  4. اگر کار شما کوچک می باشد و حجم زیادی ندارد پس نیلینگ هزینه بردار است و روش دیگری را انتخاب کنید.
  5. از نظر سر و صدا بسیار همسایگان را اذیت می کند و آلودگی صوتی ریادی را ایجاد می کند.
  6. به تجهیزات حفاری نیاز دارد.
  7. ساختمانهای مجاور باید رضایت کامل داشته باشند و شما باید رضایت انها را داشته باشید.